Paper title: |
Title the itinerant teacher, opportunity and challenge for the inclusion of students with special needs in physical education lessons in master schools |
DOI: | https://doi.org/10.4316/SAM.2024.0205 |
Published in: | Volume XVII issue 2/ 2024 |
Publishing date: | 2024 |
Pages: | |
Author(s): | Cazan Luminița-Magda
Vizitiu Lakhdari Elena |
Abstract. | The implementation of inclusive education in mainstream schools is conditioned by a series of factors. These factors, political, legislative, institutional, social, cultural, pedagogical, psychological, economic, must be well correlated and coordinated for inclusion to be effective and sustainable. The purpose of the paper was to explore the opportunity created in achieving a balanced and inclusive educational environment through the presence of the itinerant teacher in physical education and sports classes in mainstream schools. In the paper, we started from the hypothesis that the presence of the itinerant teacher in mainstream schools facilitates collaboration between teachers, students, parents and other specialists, effectively supporting the creation of an inclusive educational environment. The proposed objectives are to analyze the challenges and opportunities associated with the presence or lack of support or the itinerant teacher, in physical education and sports classes, in the development of an inclusive educational environment; investigating the collaboration between itinerant teachers and students with special needs, classroom teachers, parents and other specialists in supporting the school and social inclusion process; proposing recommendations for optimizing the itinerant teacher’s intervention in the inclusion process of students with special educational needs; analyzing the perceptions and attitudes of classmates and parents on the integration of students with special needs in mainstream schools. |
Keywords: | itinerant teacher, challenge, opportunity, inclusion, special needs, physical education lessons |
References: |
1. CIOLOCA, S., I. (2012). Ameliorarea serviciilor educaționale din România din perspectiva educației inclusive, Rezumatul tezei de doctorat, Cluj Napoca, 2012, p.5-6. 2. CROITORU, N. (2021). Incluziunea în societatea actuală, Conferință științifică națională cu participare internațională „Integrare prin cercetare și inovare”, USM, 10-11 noiembrie 2021. p. 148-150. https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/148-150_19.pdf accesed 26.12.2024 3. CHEIA, F. (2024). Integrarea și incluziunea elevilor cu CES: abordări teoretice în Revista Didactică Pro, revistă de teorie și practică educațională 143. 1-2 (2024): p. 30-33. ISSN 1810-6455 (Categoria B). https://ibn.idsi.md/vizualizare_articol/117935 accesed 26.12.2024. 4. EPURAN, M. (1992). Metodologia cercetarii activitatilor corporale. pag. 273. 5. Legea-educatiei_naționale 1/2011 actualizată în 13 august 2018. Capitolul II, Secțiunea 13, art.51,al.1.https://www.edu.ro/sites/default/files/legeaeducatiei_actualizata% 20august%202018.pdf, accesed 30.12.2024 6. Legea nr. 198 din 4 iulie 2023, Art. 69, al. 7, pc. a, https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/271896 accesed: 31.12.2024 7. MOCANU, C. (2020). Personalitatea elevilor cu dizabilități mintale, în: Inovații pedagogice în sfera digitală, 2020. p. 456-469 8. Metodologie din 7 octombrie 2011 (actualizată la data de 8 septembrte 2015) privind organizarea serviciilor de sprijin educational pentru copiiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale integrași în îvățământul de masa. https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/171258, accesed: 9. NICHITEAN, M. (2020). Școala incluzivă în societatea democratică, Nr. 1/2020, Centrul județean de resurse și asistență educațională, p. 336, ISSN 2734 5831 ISSN‐L 2734 ‐ 5831. 10. Ordin privind completarea Calificării ocupațiilor din România publicat la data de 18.07.2024 până la data de 29.08.2024. Anexa1. https://mmuncii.ro/j33/index.php/ro/transparenta/proiecte- in-dezbatere/7354-ordin-completare-cor-ocupatiim accesed: 04.01.2025 11. Dezvoltare, organizaţia pentru cooperare economică şi. “Politici în educaţie pentru elevii în situaţie de risc şi pentru cei cu dizabilităţi din europa de sud est.”. p. 20. 12. STRATAN, V. (2024). Fundamente ale consolidării serviciilor socio-educaționale în realizarea educației inclusive a copiilor cu CES, Conferință internațională științifico-practică în onoarea a 33-a aniversării a Universității de Stat Comrat, Seminar științifico-practic: „Provocări și perspective în educația de calitate pentru toți. 17.10.2024. p. 115. https://upsc.md/2024/10/17/seminar-stiintifico – practic-provocari-si-perspective-in-educatia-de-calitate-pentru-toti-fundamentarea-teoretico-aplicativa-a-consolidarii-coeziunii-serviciilor-socio-educationale-in-educat/, accesed: 06.01.2025 13. VERZA, E. (1996). Psihopedagogia special, Manual pentru clasa a XIII-a. București: Didactică și Pedagogică, aprilie 1996. p. 19. ISBN: 973-30-4141-6. 14. VLĂDUȚU, G., I., N. (2019). Impactul activităților motrice asupra profesioniștilor din mediul cultural – artistic. București. rezumat teză de doctorat 15. FRANCK, B., JOSHI, D. K. (2016). Including students with disabilities in Education for All: lessons from Ethiopia. International Journal of Inclusive Education, 21(4), 347–360. https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1197320 16. TOWNSEND, A. (2017). The examination of physical education teachers’ perceptions of their teacher training to include students with disabilities in general physical education (Order No. 10599380). Available from ProQuest Central. (1943388676). Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/examination-physical-education-teachers/docview/1943388676/se-2
|
Back to the journal content |