Paper title: |
Study on the level of somatic development in eighth grade boys |
DOI: | https://doi.org/10.4316/SAM.2023.0212 |
Published in: | Volume XVI issue 2/ 2023 |
Publishing date: | 2023 |
Pages: | 102-109 |
Author(s): | Ciubotaru Mihai
Grosu Bogdan-Marius |
Abstract. | The discipline of physical education and sports through its means leads to the growth and development of the human body. Within the activities carried out during classes, physical education must achieve its objectives, by maintaining an optimal state of health, developing motor skills, learning motor skills and practicing physical exercises. Identifying the anthropometric profile of secondary school students could lead to the optimization of calendar planning and, why not, to the adaptation of educational programs to the discipline of physical education according to somatic development. The main goal is to determine the anthropometric profile of the 8th grade boys from the Iorgu Vârnav Liteanu Technological High School. In the constatative study, I studied specialized works on physical education, used the method of observation, the method of somatic evaluation and systematized the obtained data. |
Keywords: | pupils, measurements, girls, development, middle school. |
References: |
1. ANDRIEȘ, V., MĂNTĂLUȚĂ, A., MIRON, D., ROGALSCHI M.- G. (2015) Gimnastică zilnică, Editura Pim, Iași p.163-164. ISBN 978-606-13-2289-3; 2. BUFTEA, V., BUFTEA, I. (2013) Fenomenul combaterii supraponderabilității în fitnessul asanativ. În: știința culturii fizice, nr.15/3, Chișinău, p.5-10; 3. CARP, I., TOPCINA, N. (2013) Aspecte teoretico-metodice ale formării corecte ale elevilor claselor primare în cadrul lecțiilor de educație fizică. În: Tendințe noi în profilaxia și dezvoltarea generației în creștere: materialele conf. șt. naț. Chișinău, Pontos, p. 33-38; 4. CIUBOTARU, M.(2019) Studiu privind profilulul antropometric al elevului din ciclul gimnazial, Editura GlobeEdit, Suceava, p. 5. ISBN 978-613-9-41618-9; 5. CIUBOTARU. M. (2023) Eficienţa lecţiei de educaţie fizică în aer liber în ciclul gimnazial prin aplicarea mijloacelor din handbal, Teză de doctor în științe ale educației, Chișinău, p. 35-37, CZU: 373.037.1:373.4+796.322(043); 6. GHERVAN, P. (2006) Handbal – teorie metodică și practică, Editura Universității ʺȘtefan cel Mare, Suceavaʺ, p. 3-4, ISBN (10) 973-666-195-4, (13)978-973-666-195-2; 7. GROSU, B.-M. (2014) Fotbal – fundamente științifice, Editura Universității Ștefan cel Mare, Suceava, p. 5-7. ISBN 978-973-666-414-4; 8. GROSU, B.-M. (2019) Fotbal – fundamente științifice, ediația a II-a revizuită, Editura Universității ʺȘtefan cel Mare, Suceavaʺ, p. 5-6. ISBN 978-973-666-567-7; 9. GROSU, B.-M. (2023) Abordarea fotbalului juvenile din perspective psihomotricității. Editura Ovidius University Press, Constanța, p. 26-32 ISBN 978-606-060-078-7; 10. IVAȘCU, D. (2007) Detenta – în lovitura de atac în volei. În: Buletinul Științific, Seria Educație Fizică și Sport, (1/2007), nr. 11 Volumul II, Pitești, p.154-158; 11. IVAȘCU, D., ROTARU A., PEHOIU C. (2014) Application of particular means in volleyball in order to increase physical abilities of high-school female students În: International Congress of Physical Education, Sport And Kinetotherapy, National University of Phisical Education and Sport 4th Edition, Bucharest; 12. LEUCIUC, F.-V. (2020) Metode și tehnici de tonifiere musculară. Editura Universității ʺȘtefan cel Mareʺ, Suceava, p. 6-11. ISBN 978-973-666-639-1; 13. NICULESCU, C., VOICULESCU, B., NIȚĂ, C., CÂRMACIU, R., SĂLĂVĂSTRU, C. (2014) Anatomia și fiziologia omului. Editura Corint, București, p.180-182, ISBN 978-606-8609-07-2; 14. POVETCA, L., ZUBIC, S. (2017) Dezvoltarea capacităților motrice specifice alergătorilor de 400 m plat, junioare III(13-15 ani) și II (16-17 ani). În: ,,SPORT, OLIMPISM, SĂNĂTATE”. Materialele Congresului Științific Internațional, Ediția a II-a, 26-28 octombrie 2017, Chișinău, p. 69. |
Back to the journal content |