Paper title: |
Study on the development of ambidextry through football in high school students |
DOI: | https://doi.org/10.4316/SAM.2024.0117 |
Published in: | Volume XVII issue 1/ 2024 |
Publishing date: | 2024 |
Pages: | 148-155 |
Author(s): | Tatarcan Cătălin-Andrei
Grosu Bogdan-Marius |
Abstract. | This study explores the impact of using soccer tools in the development of ambidexterity in secondary school students. We applied some exercises specific to the football game to evaluate the effects on the development of ambidexterity in secondary school students. The study included 28 students, divided into intervention and control groups. The target group followed a soccer-specific training program for 12 weeks, which included specific skill development exercises. Assessments before and after the intervention included juggling tests (keeping the ball in the air) and hitting the ball. The results indicated significant improvements in the target group compared to the control group. These improvements emphasize the effectiveness of soccer-specific exercises in developing ambidexterity and general coordination in middle school students. The conclusions suggest that the integration of such exercises and their practice in physical education classes can bring significant benefits in the development of motor skills and in the sports performance of students. |
Keywords: | skill, development, ambidexterity, measurements, coordination, motor development |
References: |
1. IONESCU, G. (2018). “Impactul antrenamentului sportiv asupra coordonării motorii la elevii de gimnaziu”. Revista de Educație Fizică și Sport, 12(2), 115-124. 2. POPESCU, R., & Vasilescu, L. (2020). “Fotbalul ca mijloc de dezvoltare a abilităților bilaterale la tineri”. Jurnalul Românesc de Kinetoterapie, 8(1), 34-42. 3. SĂNDULESCU, E., & GEORGESCU, D. (2021). “Utilizarea exercițiilor de fotbal pentru dezvoltarea coordonării bilaterale la elevii de gimnaziu”. Studii și Cercetări în Educația Fizică, 15(3), 89-97 4. VASILE, A., & MIHAI, M. (2019). “Eficiența programelor de antrenament în dezvoltarea ambidextriei la tineri”. Buletinul Științific de Educație Fizică și Sport, 10(2), 56-64. 5. VOINEA, L. (2018). “Evaluarea impactului antrenamentului bilateral asupra performanței sportive”. Revista Națională de Sport și Performanță, 7(1), 22-29. 6. BADEA, A. (2017). Dezvoltarea abilităților motorii la copii prin fotbal. Editura Universitară, București 7. ZAZARIA, F. (2020). Educația fizică modernă: Teorii și aplicații practice. Editura Polirom, Iași. 8. GROSU, B. M., & Popescu, R. (2020). “Strategii de antrenament pentru îmbunătățirea coordonării bilaterale la elevii de gimnaziu”. Studii și Cercetări în Educația Fizică, 16(2), 78-89. 9. GROSU, B. M. (2019). Dezvoltarea abilităților motorii la copii și adolescenți prin activități sportive. Editura Sport-Turism, București. 10. TĂNASE, C. (2015). Metodologia predării fotbalului în școli. Editura Universității, Cluj-Napoca. |
Back to the journal content |