Paper title: |
Study on the development of the motor quality force by using the isometric contraction process |
DOI: | 10.4316/SAM.2022.0217 |
Published in: | Volume XV issue 2/ 2022 |
Publishing date: | 2022 |
Pages: | 135-141 |
Author(s): | Pătrăucean Petru
Vizitiu Elena |
Abstract. | The work started from a desire to develop the motor quality of strength through isometric contraction in high school students. There are data in the literature confirming the benefits of these exercises, but it must be kept in mind that an intense isometric effort maintains a state of maximal cortical cell excitation throughout the contraction period, between 10-12 sec. In a lesson we recommend 6-8 isometric contractions twice a week. In this sense, we assume that strength, as a basic motor quality, can be developed by using the isometric contraction process in high school students leading to increased indices of its manifestation. The aim of the paper is to select the most effective individual and pair isometric exercises for the development of the motor quality of strength in 10th grade students. The experiment was conducted at the Ion Nistor Technological High School in Vicovu de Sus, and from the chosen sample we formed two groups: an experimental group and a control group consisting of 6 boys and 10 girls. The experiment showed that, using specific means of the isometric contraction process, significant results were obtained in both experimental groups compared to the control groups. |
Keywords: | isometric contraction, force, study, students |
References: |
1. A.Dragnea, A. Bota, M. Stanescu, S. Teodorescu, S. Șerbănoiu, V. Tudor. (2006). Educație Fizică și Sport, Teorie și Didactică, Editura FEST, București,ISBN (10) 973-87886-0-9, p. 127 2. E. Scarlat, M. B., Scarlat. (2011). Tratat de educație fizică, Editura Didactică si pedagogică,, ISBN 978-973-30-2915-1, p.129] 3. Leuciuc, F., V. (2011). Pregătire musculară, Editura Universității Ștefan cel Mare din Suceava, ISBN 978-973-666-363-5, p. 34 4. M. B., Scarlat, E. Scarlat. (2003). Educație fizică și sport, Editura Didactică și Pedagogică, R.A. București, p. 15 5. Mârza D., D. (2006). Teoria educației fizice și sportului, Editura PIM, ISBN 973-716-459-8, pp149 6. Rață, G. (2008). Didactica educației fizice și sportului, Editura PIM, Iași, ISBN 978-606-520-032-6, pp109-113 7. Săvescu, I. (2007). Educație fizică și sportivă școlară, Editura Aius Print, Craiova, ISBN 978-973-1780-26-9, pp. 62-95 8. Simionescu, E. (1975), Educația fizică pentru clasele de fete, Editura Didactică și Pedagogică, București, pp.63-65 9. T. Virgil, D. I., Crișan. (2007). Forța aptitudine motrică, Editura BREN, ISBN 978-973-648-676-0, pp. 99-100 10. Zatsiorski, V., M. (2005), Agenția Națională pentru Sport, Institutul Național de Cercetare pentru Sport, Știința și Practica Antrenamentului de Forță, București, ISBN 0-87322-474-4, p.179 |
Back to the journal content |