Paper title: |
Finding study on the level of motor training that determines the choreographic training of the students of the profile faculties |
DOI: | 10.4316/SAM.2022.0112 |
Published in: | Volume XV issue 1/ 2022 |
Publishing date: | 2022 |
Pages: | 92-100 |
Author(s): | Salup Mărioara |
Abstract. | The approached study highlights the deficient level of motor training of the profile students. To highlight this, we used specific tests to motor training such as: speed of movement and repetition, lower body strength and general coordination on a number of 189 students from the faculties in Suceava, Iași, Brașov. In conclusion, the results of the ascertaining research obtained indicate a low level of motor training of the students subjected to the research. |
Keywords: | students, choreographic training, expressiveness, coordination, creativity. |
References: |
1. Acciu V. Virtuțile educative ale artei coregrafice. Chișinău, 2000. 98 p. 2. Briskin Y., Todorova V., Perederiy A., Pityn M., Comparative Analysis of Choreographic Training of Athletes from Foreign and Ukrainian Sport Aerobics Teams, Journal of Physical Education and Sport, 2016, Vol. 16, No. 4. 3. Buftea V., Salup M., Improve posture correct steps in dance choreography by use of schoolgirls in children’s palace. Trends and perspective in physical culture and sport. Internațional scientific conference a VI-th edition. Suceava. Publishing University of Suceava, 2015, p. 98-103. 4. Burzynska, A. Z., Finc, K., Taylor, B. K., Knecht, A. M., & Kramer, A. F. (2017). The Dancing Brain: Structural and Functional Signatures of Expert Dance Training. Frontiers in human neuroscience, 11, 566. 5. Carey K, Moran A and Rooney B (2019) Learning Choreography: An Investigation of Motor Imagery, Attentional Effort, and Expertise in Modern Dance. Front. Psychol. 10:422. 6. Cerny, M., (2007), Choreography-3rd Edition-A Basic Approach Using Improvisation, Human Kinetics. 7. Chappell, K., Craft, A., Rolfe, L., and Jobbins, V. (2009). Dance partners for creativity: choreographing space for co-participative research into creativity and partnership in dance education. Res. Dance Educ. 10, 177–197. doi: 10.1080/14647890903324147. 8. Cîmpeanu M., Gimnastica ritmică sportivă. Cluj Napoca: Risoprint, 2000, p. 11–82. 9. Cretu M., 2006, Gimnastica de bază. Metodica organizării, dezvoltării fizice generale şi a capacităţii aplicative, Piteşti: Universităţii, p 8. 10. Dobrescu T. Estetica – o filosofie de viaţă. Iaşi: Pim, 2008. 128 p. 11. Grimalschi T., Sugestii de operaționalizare a obiectivelor pedagogice în gimnastică – de la capacități la inteligență și creativitate. Revista Știința Culturii Fizice, I.N.E.F.S., Chișinău, 2005, p. 52-56. 12. Grunbaum, T., and Schram Christensen, M. (2018), Sensation of Movement, London: Routledge. 13. Mociani V. Gimnastica ritmică sportivă. Bucureşti: Sport – Turism, 1985, p. 5–86. 14. Pavlik, K., and Nordin-Bates, S. (2016). Imagery in dance: a literature review. J. Dance Med. Sci. 20, 51–63. 15. Petroman L. Locul şi rolul muzicii în organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de educaţie fizică şi sport. În: Conferinţa internaţională de comunicări şi referate în domeniul educaţiei fizice şi sportului. Galaţi: Fundaţia universitară „Dunărea de Jos”, 2000, p. 357-358. 16. Pîrlog N. Pregătirea coregrafică. În: Manual. Didactica gimnasticii. Volumul I. Teorie și metodică (coord științifici: Grimalschi T., Filipenco E.), Chișinău: USEFS, 2013, p. 300–315. 17. Reaboi N., Formarea competenței artistice în gimnastica ritmică la etapa incipientă de pregătire sportivă. Teză de doctor în științe pedagogice, Chișinău, 2016, 147 p. 18. Salup M. Contribuții privind pregătirea coregrafică a studentelor FEFS în cadrul lecției de gimnastică ritmică. Revista științifico-metodică, Teoria și arta educației fizice în școală, Chișinău-Republica Moldova 2014; 19. Simion G. Metodologia cercetării activităților omului în mișcare. Pitești, 1998, p. 128–146. 20. Stevens, C.,Winskel, H., Howell, C., Vidal, L. M., Latimer, C., and Milne-Home, J. (2010). Perceiving dance schematic expectations guide experts’ scanning of a contemporary. J. Dance Med. Sci. 14, 19–25. 21. Torrents, C., Ric, and Hristovski, R. (2015). Creativity and emergence of specific dance movements using instructional constraints. Psychol. Aesth. Creat. Arts 9:65. 22. Zhou, Molly and Brown, David, “Educational Learning Theories: 2nd Edition” (2015). Education Open Textbooks. 1. |
Back to the journal content |