Paper title: |
Developing strength and speed through specific athletics methods at the gymnasium level – applicative study |
DOI: | https://doi.org/10.4316/SAM.2025.0120 |
Published in: | Volume XVIII issue 1/ 2025 |
Publishing date: | 2025 |
Pages: | 174-181 |
Author(s): | Irimescu Marcel
Vizitiu Lakhdari Elena |
Abstract. | Athletics offers a variety of effective exercises for developing fundamental motor skills: strength and speed. By integrating athletics-specific activities into physical education classes, middle school students can benefit not only from improved physical performance, but also from the development of coordination, endurance, and balance. The study looks at the impact of a program based on speed and strength exercises on middle school students. The main goals include picking effective exercises, checking progress through standardized tests, and comparing results between an experimental group and a control group. The proposed program included tests such as 50 m running, 5×5 m shuttle run, 25 m sprint, long jump, push-ups, and trunk lifts for strength. The results showed significant improvements in the experimental group, confirming the effectiveness of well-structured athletic exercises. These contributed not only to increased motor performance but also to promoting harmonious physical development and better health among students. Thus, athletics proves to be a valuable tool in the physical education process at the middle school level. |
Keywords: | strength, speed, athletics, specific means, physical education, middle school level |
References: |
1. A, Dragnea & Bota, A. (1999). Teoria activităților motrice, Editura Didactică și Pedagogică. 2. A, Dragnea (coord.). (2006). Educație fizică și sport. Teorie și didactică, Editura FEST. 3. Ardelean, T. (1982). Particularităţile dezvoltării calităţilor motrice în atletism, Editura I.E.F.S., Bucureşti. 4. C, Şanta, C., Roş, & Şanta, O. (2016). Improving the movement quality „speed” in secondary school through the agency of the movement games.Studia Universitatis Babes-Bolyai, Educatio Artis Gymnasticae, (1). 5. Cârstea, Ghe. (2000), Teoria şi metodica educaţiei fizice şi sportului, Ed. AN-DA Bucureşti. 6. Alexe, D., I. (1993). Antrenamentul sportiv modern, Editura Editis. 7. Moșoiu, D. (2010). Teoria și practica atletismului școlar, Editura Universității din Pitești. 8. Dragnea, A. (2000). Teoria Educaţiei Fizice şi Sportului, Editura Cartea Şcolii, Bucureşti. 9. Epuran, M. (2005). Metodologia cercetării activităților corporale, Editura FEST. 10. G, Rață & Rață B., C. (1999). Aptitudinile motrice de bază: probleme teoretice, Editura Plumb. 11. Niculescu, G. (2001). Didactica educației fizice, Editura Ovidius University Press. 12. Comănescu, Ghe. (2014). Educație fizică și sport pentru elevi, Editura Universitaria. 13. G, Rață & Ababei, C. (2003). Predarea atletismului în școală, Editura Alma Mater. 14. Rață, G. (1997). Bazele generale ale antrenamentului atletic, Editura Plumb, 1997. 15. Rață, G. (2004). Didactica educației fizice și sportului, Editura Alma Mater. 16. Stănescu, M. (2003). Teoria și metodica educației fizice școlare, Editura Fundației România de Mâine. 17. V, F., Leuciuc, G., Pricop, B., Grosu, & Pacuraru, A. (2016). Studiu longitudinal pentru evaluarea forței elevelor (femei). Gymnasium , 17 (1), 81. 18. Țifrea, C. (2000). Atletism. Metodica predării exercițiilor de atletism în lecția de educație fizică, Editura Printech. 19. Radu, E. (2003). Didactica educației fizice școlare. București: Editura Fundației România de Mâine. 20. L, Mihăilescu & Mihăilescu N. (2006). Atletismul în sistem educaţional, Editura Universitatea din Piteşti, ISBN (10) 973-690-597-7 şi ISBN (13) 978-973-690-597-1. 21. Programa şcolară pentru disciplina Educaţie fizică şi sport clasele a V-a – a VIII-a, București, 2017. |
Back to the journal content |