Paper title: |
A study on improving dexterity in eighth-grade students through specific football game techniques |
DOI: | https://doi.org/10.4316/SAM.2025.0101 |
Published in: | Volume XVIII issue 1/ 2025 |
Publishing date: | 2025 |
Pages: | 4-12 |
Author(s): | Tatarcan Cătălin-Andrei
Leuciuc Florin Valentin |
Abstract. | In the context of physical education and sports, the development of fundamental motor skills is a crucial aspect for students’ harmonious growth and performance. Among these, dexterity holds a central place, being essential for a wide range of physical and sports activities. This study aims to investigate the effectiveness of using specific football game techniques to improve the dexterity level of seventh and eighth-grade students. Within this study, we applied a series of specific tests to an experimental group, aimed at evaluating the initial dexterity level and monitoring progress following the implementation of a program based on football game-specific exercises. The results obtained were analyzed and interpreted to highlight the impact of this approach on the development of students’ motor skills. The research methods used in this study were: the study of specialized literature, the observation method, and the graphical and tabular method. This study makes an important contribution to understanding how sports activities, especially those specific to football, can be utilized in the school environment to achieve the motor development objectives of students. The results obtained encourage the continuation of research in this area and the further exploration of the long-term benefits of an integrated approach to physical education with elements from sports games such as football. |
Keywords: | dexterity, means, development, tests, motor skills. |
References: |
1. IONESCU, G. (2018). Impactul antrenamentului sportiv asupra coordonării motorii la elevii de gimnaziu. Revista de Educație Fizică și Sport, 2. POPESCU, R., & Vasilescu, L. (2020). Fotbalul ca mijloc de dezvoltare a abilităților bilaterale la tineri. Jurnalul Românesc de Kinetoterapie\ 3. SĂNDULESCU, E.; GEORGESCU, D. (2021). " Utilizarea exercițiilor de fotbal pentru dezvoltarea coordonării bilaterale la elevii de gimnaziu. Studii și Cercetări în Educația Fizică, 15(3) 4. ȘTIRBU, I., C., Formarea deprinderilor sportive la elevii de gimnaziu utilizând jocurile de mișcare, Editura PIM, Iași, 2007 5. GROSU, B., M., Fotbal, Editura Universității ,,Ștefan cel Mare”, Suceava, 2014 6. BADEA, A. (2017). Dezvoltarea abilităților motorii la copii prin fotbal. Editura Universitară, București 7. LEUCIUC, F.,V., (2015). Fitness, Editura Universității ,,Ștefan cel Mare”, Suceava, 8. GROSU, B. M.; Popescu, R. (2020). Strategii de antrenament pentru îmbunătățirea coordonării bilaterale la elevii de gimnaziu. Studii și Cercetări în Educația Fizică 9. GROSU, B. M. (2019). Dezvoltarea abilităților motorii la copii și adolescent prin activități sportive. Editura Didactică și Pedagogică, București. 10. TĂNASE, C. (2015). Metodologia predării fotbalului în școli. Editura Universității, Cluj-Napoca. |
Back to the journal content |