| Paper title: |
Contribution to the development of motor quality speed through dynamic games in middle school students |
| DOI: | https://doi.org/10.4316/SAM.2025.0205 |
| Published in: | Volume XVIII issue 2/ 2025 |
| Publishing date: | 2025 |
| Pages: | |
| Author(s): | Dumbravă Andrei-Robert
Leuciuc Florin Valentin |
| Abstract. | This methodical-scientific paper addresses the topic of developing the motor quality speed in middle school students through dynamic games. The study highlights the essential role of physical education in the harmonious development of students and details the psycho-physiological characteristics of children aged 11 to 15 years. It analyzes the concepts of speed (reaction, execution, repetition) and motor game, emphasizing the importance of dynamic games to counteract monotony and stimulate competitive spirit. The research involved the identification and application of 20 motor games specially designed to improve speed in 5th-grade students. The results, validated by statistical-mathematical methods and comparative analysis, demonstrate significant progress, supporting the effectiveness of dynamic games in speed development. |
| Keywords: | speed, dynamic games, middle school, physical education, motor skills, students |
| References: |
1. Badiu, T., Teoria educaţiei fizice şi sportului, editura Mongabit, Galaţi, 2002. 2. Cârstea G., Teoria şi metodica educaţiei fizice şi sportului, Editura Universul, Bucureşti 1993. 3. Cârstea Gheorghe, Teoria şi metodica educaţiei fizice şi sportului, Editura AN-DA, Bucureşti 2000. 4. Colibaba-Evuleţ, D., Praxiologie şi proiectare curriculară în educaţie fizică şi sport, Editura „Universitaria”, Craiova, 2007 5. Predescu, C., Popescu, A.D., 2011, Fiziologia efortului fizic, editura Discobolul, Bucureşti 6. Tenenbaum, G., Eklund, R.C., 2007, Handbook of sport phychology, third edition, John Wiley & Sons Inc., Hoboken, New Jersey 7. Leuciuc F.V., Activități motrice de timp liber – îndrumar practico-metodic, ediția a II-a (revizuită), Editura Universităţii Ştefan cel Mare, Suceava, 2019. 8. Golu P. şi colaboratori, Psihologia copilului – manual pentru clasa a XI-A, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1997. 9. Scarlat Eugeniu, Scarlat Bogdan Mihai, Educaţie fizică şi sport, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2002. 10. Toniţa, F., 2011, Psihologia competiţiei la nivelul copiilor şi juniorilor, editura Discobolul, Bucureşti 11. Raţă G., Raţă GH., 2008, Educaţia fizică şi metodica predării ei (Curriculum suport pentru profesorii de educaţie fizică), ediţia a II-a revăzută şi modificată, editura Pim, Iaşi |
| Back to the journal content | |
