Paper title: |
Methodological aspects of increasing coordination through movement games at preschool age |
DOI: | https://doi.org/10.4316/SAM.2025.0113 |
Published in: | Volume XVIII issue 1/ 2025 |
Publishing date: | 2025 |
Pages: | 110-118 |
Author(s): | GROSU Bogdan-Marius |
Abstract. | When selecting games, the specific biological and psychological characteristics of different age groups should be respected. For pre-school children, for example, games should not be selected which require a great deal of effort or have a one-sided effect on the body, but rather games which do not divide the participants into teams, are imitative in nature, require a high level of support and do not place too great a demand on coordination and precision. The experiment consisted of 20 movement games over a period of eight months. We tested the preschoolers through a set of specific coordination tests before and after the application of the games. |
Keywords: | methodological aspects, level, coordination, pre-school age |
References: |
1. Badiu Toma, Mereuţă Claudiu, Ion-Ene Mircea (2003) – Strategii didactice de tip algoritmic şi euristic folosite în educaţia fizică şcolară, Galaţi, Editura Fundaţiei Universitare Dunărea de Jos, pg. 2-3 2. Goia Rodica (2006) – Formarea deprinderilor manuale prin activităţi practic-aplicative la copiii preşcolari, Braşov, Editura Infomarket, pg.18-19 3. Dumitru Mariana (2007) – Educaţia fizică şi metodica predării, Constanţa, Editura Ex Ponto, pg.37-39 4. Duca Mihael-Adrian (2001), Exerciţiul combinat, concept şi strategie în educaţia fizică, Deva, Editura Polidava, pg.8-9 5. Leucea-Ilica Laurenţiu (2007) – Didactica educaţiei fizice, pentru învăţământul preşcolar şi primar, Arad, Editura Universităţii Aurel Vlaicu, pg.22-23. 6. Macovei Sabina (2007) – Exerciţii cu obiecte pentru educaţia fizică adaptată şi incluzivă, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, pg. 16-17 7. Patriciu Mariana (2013) – Mijloace şi procedee de realizare a educaţiei fizice în învăţământul preşcolar, Slatina, Editura Didactic Pres, pg. 10-12 8. Tiţă Iozefina (2009) – Particularităţi metodologice în consolidarea deprinderilor motrice în dezvoltarea calităţilor motrice la preşcolari, Craiova, Editura Sitech,pg.74-76 9. Zamfir Marioara Mallo Javier (2007) – Jocuri-exerciţiu pentru preşcolari, Slatina, Editura Didactic Pres, pg.14-15 10. Gosu, Bogdan.-Marius (2023) Abordarea fotbalului juvenil din perspectiva psihomotricității, Editura Ovidius University Press, Constanța, pg. 26-28 |
Back to the journal content |