Paper title: |
Study on physical development in high school boys |
DOI: | https://doi.org/10.4316/SAM.2025.0109 |
Published in: | Volume XVIII issue 1/ 2025 |
Publishing date: | 2025 |
Pages: | 76-82 |
Author(s): | Ciubotaru Mihai
Grosu Bogdan-Marius |
Abstract. | Physical education through physical exercises has accompanied humanity throughout its entire existence. Structured as an independent social phenomenon, with its own qualitative determination, this specific form of human action represents a necessary and permanent component of social life. Physical exercise is a reality of social essence, it is practiced by man and is carried out within certain social relations. If the pubertal stage is dominated by the biological maturation of the sexual organs, the postpubertal stage, adolescence, completes and concludes the growth period not only from its biological aspect but also from a social point of view. In terms of duration, the postpubertal stage varies depending on the interval between the end of puberty and the achievement of adulthood. |
Keywords: | anthropometry, measurements, boys, high school. |
References: |
1. BOCA, A.-G. (2021) Teoria educației fizice și sportului. Editura Universității Ștefan cel Mare, Suceava, p. 5-81. ISBN 978-973-666-663-6; 2. BOCA, A.-G. (2023) Kinesologie. Editura Universității Ștefan cel Mare, Suceava. ISBN 978-973-666-772-5; 3. EPURAN, M. (2005) Metodologia cercetării activităţilor corporale. Editura FEST, Bucureşti; 4. GHERVAN, P. (2014). Teoria educației fizice și sportului. Editura Univesității “Ștefan cel Mare”, Suceava. p. 30-36. ISBN 987-973-666-429-8. 5. GROSU, B.-M. (2019) Fotbal – fundamente științifice, ediația a II-a revizuită, Editura Universității Ștefan cel Mare, Suceava, p. 5-6. ISBN 978-973-666-567-7; 6. GROSU, B.-M. (2023) Abordarea fotbalului juvenile din perspective psihomotricității. Editura Ovidius University Press, Constanța, p. 26-32 ISBN 978-606-060-078-7; 7. HANȚIU, I. (2013). Teoria și metodica educației fizice și sportului – (note de curs). Editura Universității din Oradea, Oradea, p. 58-64, p. 71-74. 8. LEUCIUC, F.-V. (2019) Culturism. Editura Universităţii “Ştefan cel Mare”, Suceava. p. 26-50. ISBN 978-973-666-588-2. 9. LEUCIUC, F.-V. (2020) Metode și tehnici de tonifiere musculară. Editura Universității Ștefan cel Mare, Suceava, p. 6-11. ISBN 978-973-666-639-1; 10. POGOLȘA, L., CRUDU, V.- coordonatori. (2017) Cadrul de referinţă al Curriculumului Național. Editura Lyceum, Chișinău, p.17-18. ISBN 978-9975-3157-7-7. 11. PRICOP, GHE. (2015) Kinesologie. Editura Universității Ștefan cel Mare, Suceava. ISBN 978-973-666-449-6; 12. ȘERBĂNOIU, S., TUDOR, V. (2013) Teoria și metodica educației fizice și sportului. Curs universitar. București. p. 74. |
Back to the journal content |