Paper title: |
Analysis of the process of development of motor qualities using specific means of athletics in natural conditions |
DOI: | https://doi.org/10.4316/SAM.2023.0219 |
Published in: | Volume XVI issue 2/ 2023 |
Publishing date: | 2023 |
Pages: | 169-179 |
Author(s): | Bosînceanu Adrian
Vizitiu Elena |
Abstract. | The analysis of the development of motor qualities by applying specific means of athletics in natural conditions is an important approach in the field of physical education and sports. Hypothesis of the work: it is assumed that the use of athletics-specific means in natural environments could have a positive impact on the development of students’ motor skills, thus contributing to the improvement of their athletic performance. The aim of the paper is to investigate and evaluate the development of motor qualities, such as speed and strength, in secondary school students, using methods and means specific to athletics. Study objectives: To assess how the application of athletics-specific means in natural environments influences the development of students’ motor skills; Evaluation of the improvement of the speed and strength level of students following the application of these means; Comparison between the progress made by students involved in this type of lessons and those who followed traditional means in terms of improving speed and strength. Thus, the numerical data support the conclusion that the Experiment Group had significant and consistent improvements in physical performance compared to the Control Group in most tests. The integration of varied terrains and natural conditions into physical education lessons allows students to adapt to different environments, thus developing increased adaptability and resilience. |
Keywords: | analysis, students, means, athletics, evaluation |
References: |
1. Dragnea, A. Bota, S. Teodorescu, M. Stănescu, S. Şerbănoiu, V. Tudor (2006). Educaţie fizică şi sport – teorie şi didactică-, FEST, Bucureşti 2. Alexe, D., I. (2010). Metodica predării atletismului în gimnaziu, Editura Alma Mater Bacău 3. Bompa, O., T. (2001). Periodizarea: teoria și metodologia antrenamentului, Editura Tana 4. Borga, L. (1980). Forța în sportul de preformanță, Editura Sport-Turism, București 5. Bran, L., E. (1965). Metodica predării exercițiilor de atletism, Editura Didactică Și Pedagogică, București 6. Barbu, M. Stoica (2000). Metodica predării exerciţiilor de atletism în lecţia de educaţie fizică, Bucureşti, Edit. Printech 7. Dragnea, A. si colaboratorii (2002). Teoria educaţiei fizice şi sportului, Bucureşti, Editura FEST 8. Dragnea, A. și colaboratorii (2006). Educație Fizică și sport- teorie și didactică, FEST, București 9. Sabău, D. Gheorghe (2012). Atletism, Editura Fundaţiei României de mâine Bucureşti 10. Epuran, M. (2005). Metodologia cercetării activităților corporale, București, FEST 11. Agache, E. Vizitiu (2022). Mentalitatea profesională a profesorului de educatie fizică și sport, Conferinţa Ştiinţifică cu Participarea Internaţională Formarea continua a specialistului de cultură fizică în conceptul acmeologic modern, CZU 373.037.1: 796.01, p. 5-10 12. Raţă, B. C., Raţă (2006). Aptitudinile în activitatea motrică, Editura EduSoft 13. Raţă, Gh. Raţă (2008). Educaţia fizică şi metodica predării ei, Editura PIM, Iaşi 14. Gagea, A. (2010). Tratat de cercetare științifică în educație fizică și sport, Editura Discobulul, București 15. Leuciuc, F., V. (2011). Pregătire musculară, Editura Universităţii Ştefan cel Mare Suceava |
Back to the journal content |