Paper title: |
THE ROLE OF THE DISCIPLINE „THEORETICAL SPORTS PREPARATION” IN THE FORMATION OF THE COGNITIVE COMPETENCES AT THE PUPILS OF THE SPORTS PROGRAM CLASSES |
DOI: | . |
Published in: | Volume X issue 1/ 2017 |
Publishing date: | 2017 |
Pages: | 78-83 |
Author(s): |
Lungu Ecaterina Juravle Mariana Gîdei Mariana |
Abstract. | If sciences of psychology and neurophysiology clearly define the cognitive domain and they characterize it in all aspects, providing logistical support and operational framework for intervention necessary improvements that are required in many areas, work motor problem in the cognitive domain is not so evolved, leaving room for interpretations. Failure to solve these problems at the level of requirements that satisfy all applicants, does not come from lack of the specialistsʼ interest, but from their objective and real difficulty created by the genetics of cognitive and complex personality of the subject, on the one hand, and by the values and attitudes that are to be achieved in relation to the purpose of the cycle of education and the sport profile of the high school, on the other hand. |
Keywords: | theoretical sports preparation, sports training, cognitive skills, sports program classes. |
References: |
1. ALEXANDRESCU, I. (1981). Personalitate şi vocaţie, Iaşi, Junimea, p. 32- 41. 2. BADIU, T. (2002). Teoria educaţiei fizice şi sportului, Galaţi, Mongabit, p. 20. 3. BOTA, I. (1984). Handbal. Modele de joc şi pregătire, Bucureşti, Sport-Turism, p. 67. 4. CÂRSTEA, Gh. (2000). Teoria şi metodica educaţiei fizice şi sportului pentru examenele de definitivat şi gradul didactic II, Bucureşti, ANDA, p. 59. 5. CERCEL, P. (1983). Handbal. Antrenarea echipelor masculine, Bucureşti, Sport-Turism, p. 56-69. 6. DANAIL, S., STOICA, D. (2012). Cu privire la definirea personalităţii: structura internă. În: Cultură fizică: probleme ştiinţifice ale învăţământului şi sportului: Materialele conferinței științifice internaţionale a doctoranzilor, Ediţia a VII-a, Chișinău, USEFS, p. 56-61. 7. DRAGNEA, A. (1999). Antrenamentul sportiv. Teorie şi metodică, Bucureşti, EDP R.A., p. 139-141. 8. EPURAN, M., HOLDEVICI, I., TONIŢA, F. (2008). Psihologia sportului de performanţă. Teorie şi practică, Bucureşti, FEST, p. 71- 311. 9. GOLU, P. (1985). Învăţare şi dezvoltare, Bucureşti, Ştiinţifică şi Enciclopedică, p. 2-22. 10. STOICA, D., STOICA, M. (1982). Psihopedagogie şcolară, Craiova, Scrisul românesc, p 18. 11. TĂRCHILĂ, N., ŞERBAN, M. (1996). Strategia tehnico-tactică şi modele actuale în volei. F.R. Volei – 65 de ani de la înfiinţare, Bucureşti, p. 11-20. |
Back to the journal content |